Van verschil naar verbetering

Vervolgonderzoek ervaringen praktijkhouders met zorgverzekeraars

VvAA vroeg SiRM om, net als in 2023, een onderzoek uit te voeren waarin verschillende zorgverzekeraars worden vergeleken vanuit het perspectief praktijkhoudende zorgverleners. Zij ervaren wederom grote verschillen maar zijn gemiddeld positiever over de kleinere zorgverzekeraars dan over dat van grotere zorgverzekeraars. 

De vereniging VvAA wil op basis van de ervaringen van haar leden en met zorgverzekeraars de relatie tussen zorgverzekeraars en praktijkhoudende zorgverleners verbeteren. Daarom vroeg zij SiRM, net als in 2023, een onderzoek uit te voeren waarin verschillende zorgverzekeraars worden vergeleken vanuit het perspectief van apothekers, fysiotherapeuten, huisartsen, psychologen en tandartsen. Hiervoor vulden bijna 850 zorgverleners een online vragenlijst in waarmee zij alle zorgverzekeraars waar zij ervaring mee hebben op verschillende onderwerpen vergeleken. 

Net als in 2023 ervaren praktijkhoudende zorgverleners grote verschillen in inkoopbeleid, contracteerproces, inhoud contracten en contact tussen verschillende zorgverzekeraars. De keuzes die individuele zorgverzekeraars maken in de invulling van hun rol in het zorgsysteem, leiden bij zorgverleners tot positievere ervaringen met de ene zorgverzekeraar dan met de andere. Inzicht in deze verschillen is een goed startpunt om de relatie tussen zorgverleners en zorgverzekeraars te verbeteren door hierover het gesprek aan te gaan met elkaar. Dit onderzoek laat, in lijn met de bevindingen van vorig jaar, zien dat DSW en ONVZ vanuit het perspectief van praktijkhoudende zorgverleners op veel onderwerpen als voorbeeld kunnen dienen voor andere zorgverzekeraars. 

Praktijkhouders zijn gemiddeld positiever over de duidelijkheid en consistentie van het inkoopbeleid van kleinere zorgverzekeraars dan over dat van grotere zorgverzekeraars. Psychologen en fysiotherapeuten beoordelen het contracteerproces van DSW en ONVZ als relatief positief. Huisartsen ervaren het beleid van Menzis als meest duidelijk. Zij hebben daarnaast ook relatief goede ervaringen met het contracteerproces van Menzis. Tandartsen zijn relatief het meest tevreden over de voorwaarden voor machtigingsvrij werken van DSW. 

Door contractvoorwaarden van zorgverzekeraars kunnen praktijkhouders administratieve lasten en ongewenste medische sturing ervaren. De mate waarin verschilt per zorgverzekeraar en per beroepsgroep. Bij de kleinere zorgverzekeraars is dat minder vaak het geval dan bij de vier grotere zorgverzekeraars. Apothekers en fysiotherapeuten ervaren de meeste administratieve lasten en medische sturing. Dit wordt versterkt omdat zij stapeling van voorwaarden van verschillende zorgverzekeraars ervaren. Het oordeel over tarieven varieert sterker tussen beroepsgroepen dan tussen zorgverzekeraars, waarbij vooral apothekers en fysiotherapeuten negatief zijn. 

Praktijkhouders hebben op verschillende manieren contact met zorgverzekeraars. DSW en ONVZ kunnen op dit gebied als voorbeeld dienen voor andere zorgverzekeraars. Zo ervaren praktijkhouders de bereikbaarheid en kennis en expertise van de medewerkers van deze twee zorgverzekeraars als beste. Praktijkhouders zijn bovendien positief over de accuraatheid van de informatieverstrekking aan verzekerden door ONVZ en DSW. Tot slot worden de controles van DSW relatief minder vaak als (zeer) onprettig ervaren dan de controles van andere zorgverzekeraars.

Downloads en links

Geschreven door