Aanpak en gespreksleidraad cruciale ggz
IZA-partijen hebben als doel om de toegankelijkheid van ‘cruciale’ ggz te verbeteren. SiRM ondersteunde hen bij het uitwerken van de aanpak hiervoor door bestuurlijke heidagen over de aanpak te begeleiden, een gezamenlijke notitie hierover te schrijven en een gespreksleidraad op te stellen. Met deze aanpak werken de regio’s naar invoering van een nieuwe werkwijze vanaf de contractering van 2026.
Het IZA bevat het doel om de toegankelijkheid van de cruciale ggz – geestelijke gezondheidszorg voor mensen met de zwaarste en meest ingewikkelde zorgvragen – te verbeteren. Sindsdien werken IZA-partijen dit gezamenlijke doel uit. Aanleiding voor het prioriteren van deze patiënten is een breed gedeelde overtuiging dat deze zorg anders georganiseerd én gefaciliteerd moet worden omdat deze onder zware druk staat.
De Nederlandse ggz en Zorgverzekeraars Nederland vroegen SiRM – namens de betrokken IZA-partijen – om hen bij de voortgang op de cruciale ggz te ondersteunen. Zij vroegen SiRM om twee bestuurlijke heidagen te begeleiden, resulterend in een gezamenlijke notitie over een nieuwe aanpak. Vervolgens ondersteunden we hen bij het opstellen van een gespreksleidraad die zorgaanbieders, zorgverzekeraars en patiëntenvertegenwoordigers gebruiken bij de uitvoering van de nieuwe aanpak.
De betrokken IZA-partijen spraken in deze notitie af om elke IZA-regio te laten bespreken welk aanbod nodig is, op basis van de zorgvraag. De partijen stimuleren en helpen regionale partijen zo om knelpunten zo veel mogelijk zelf op te lossen. Regionale partijen kennen immers de inwoners en hun patiënten, het aanbod en de context in hun regio en buurregio’s het beste. Zij halen waar nodig expertise naar de patiënt in hun regio toe. Of bieden - andersom – voor bijzondere zorgvragen expertise aan patiënten van buiten de regio.
Alleen waar de regio knelpunten niet kan oplossen, ondersteunt een landelijke tafel om de regionale zorgvraag en het aanbod met elkaar te verbinden. Zorgaanbieders en zorgverzekeraars kunnen vervolgens (met zicht op regionale zorgvraag en aanbod) beter individuele contracteringsafspraken maken om voldoende aanbod van cruciale ggz te borgen.
Om voldoende voorbereidingstijd te hebben spraken de partijen af om vanaf de contractering van 2026 de gevraagde veranderingen te realiseren. Tot die tijd gelden algemene afspraken zoals gemaakt in het bestuurlijk overleg van maart 2024, waaronder over het borgen van continuïteit van cruciale ggz. Het overgangsjaar 2025 neemt daarbij een speciale rol in.
De gespreksleidraad ondersteunt bij de gevraagde veranderingen met handvatten voor het organiseren, voorbereiden en voeren van de gesprekken aan de regionale tafels en ondersteunende landelijke tafel. Zo beschrijft de leidraad de stappen die regio’s de komende periode moeten zetten volgens de aanpak zoals beschreven in de genoemde notitie. Ook kunnen koplopers direct aan de slag en kunnen regio’s hierin van elkaar leren. De gespreksleidraad is inmiddels bestuurlijk vastgesteld. De eerste vervolgstap is nu uitwerking van de gevraagde regionale ondersteuning en van de informatieverzameling.